Wednesday, January 21, 2009

Hentikan Pekerja Asing Jika Terdesak - Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 20 Jan. - Pekerja asing sepatutnya menjadi kumpulan pertama diberhentikan oleh mana-mana syarikat yang terdesak kesan kegawatan ekonomi global.

Sambil menyifatkan ia adalah tindakan berpatutan, Presiden Parti Progresif Rakyat (PPP), Datuk M. Kayveas berkata, terdapat 2.2 juta pekerja asing yang sah dan kira-kira 1.5 juta yang masuk secara haram di negara ini.

Katanya, pekerja tempatan perlu diberi keutamaan untuk mengisi kekosongan jawatan yang dikosongkan oleh pekerja asing di sektor pembuatan, perkhidmatan dan pembinaan.

"Pekerja tempatan yang telah diberhentikan perlu berusaha bersungguh-sungguh menghadiri kursus profesional atau melengkapkan diri dengan menambah nilai kemahiran masing-masing.

"Mereka juga harus digalakkan untuk menceburi bidang keusahawan dan perniagaan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas pendedahan Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), Shamsuddin Bardan mengenai jangkaan 200,000 pekerja bakal diberhentikan berikutan kesan kegawatan ekonomi global.

Jumlah itu lebih sekali ganda daripada kes pemberhentian 85,000 pekerja sewaktu kemelesetan ekonomi melanda rantau Asia pada 1998.

Menurut statistik terkini Kementerian Sumber Manusia, seramai 15,000 pekerja telah diberhentikan sejak pertengahan tahun lalu manakala 45,000 lagi akan diberhentikan buat sementara waktu menjelang sambutan Tahun Baru Cina minggu depan.

Dalam perkembangan berkaitan, Kayveas berkata, kerajaan wajar mempertimbangkan secara serius untuk memperluaskan skim latihan kemahiran secara percuma kepada pekerja yang diberhentikan.

Katanya, peruntukan kerajaan sebanyak RM100 juta untuk tujuan itu dijangka tidak mencukupi sekiranya dibandingkan dengan jumlah pekerja yang bakal diberhentikan.

Anakanda Jebat: Dasar ekonomi kerajaan BN sememangnya jenis kapitalis. "Kera dalam hutan disusukan tapi anak dirumah dibiar mati kelaparan". Demi menjaga 'survivor' ahli2 korporat yang keparat dan juga cekik darah warga pekerja kilang seperti kami amnya. Hanya warga kilang saja yang tahu hal2 seperti ini. Tiada siapa memperdulikan nasib kami. Walaupun kami penyokong setia Pakatan Rakyat. Beginilah nasib golongan pertengahan seperti kami.

No comments: