Saturday, September 20, 2008

Siapa Punca Rakyat Tanggung Beban?

KUALA LUMPUR 19 Sept. – Ketaksuban Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri membawa kesan negatif kepada ekonomi negara dan boleh mengakibatkan rakyat menderita.

Bendahari UMNO, Datuk Abdul Azim Mohamed Zabidi berkata, kesannya sudah dirasai apabila pasaran saham Bursa Malaysia jatuh melebihi jangkaan setelah tidak lagi mampu menarik pelaburan portfolio asing (FPI).

Katanya, impak negatif itu akan menjadi lebih ketara dalam tempoh dua atau tiga bulan lagi apabila FPI semakin berkurangan dan tiada pelaburan baru.

http://www.utusan.com.my/

Anakanda Jebat: Harga minyak dunia dah turun ke paras USD$ 92.92/setong, tetapi sungguh malang nasib rakyat jelata kerna watikah perkhabaran penurunan harga minyak belum dibentangkan lagi. Cuba kita semua buat sedikit kira2 seperti di bawah ini:
(dicopy dari PerisikRakyat.com)

1 barrel(tong) = 159 liter

1 USD = RM 3.471 (harga semasa)

Harga minyak semasa = USD92.92 setong

Hrga Dulu: USD145 x 3.03 (Rate semasa) / 159 liter = RM3.00 - RM0.30 (Subsidi Gov) = RM2.70

Hrga Skrg: USD92.92 x 3.47 (Rate semasa) / 159 liter = RM2.03 - RM0.30 (Subsidi Gov.) = RM1.73

Kerajaan Jual Skrg => RM2.55 /liter

Setiap SEORANG Rakyat Menanggung Utk Kerajaan => RM0.82 per liter.

Sekarang rakyat pulak yang subsidi pada kerajaan bukannya kerajaan bagi kita subsidi...minyak dunia dah turun terlampau banyak tapi kerajaan still senyap ngan isu minyak ni, lepas tu asyik dok menyalahkan pihak lain.

Menderita? memang rakyat sekarang menderita, tapi bukan sebab DSAI... rakyat menderita sebab negara diperintah oleh lembu-lembu mutasi. setiap kali gagal mentadbir, cari alasan untuk salahkan pihak lain.

Apa yang seorang "Anwar" dapat buat? siapa yang berkuasa? seorang "Anwar" atau "Kerajaan" yang diwakili oleh "ramai" orang?


No comments: