Thursday, February 26, 2009

Kenaikan Tol Bebankan Rakyat: Guan Eng

GEORGETOWN: Kenaikan kadar tol di lima lebuh raya menjelang 1 Mac ini adalah tidak wajar dan akan menambah beban rakyat terutama di tengah krisis ekonomi global semasa, kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Beliau berkata sekarang ini bukan masa sesuai menaikkan kadar tol kerana rakyat semakin tersepit dengan keadaan ekonomi yang tidak stabil dan sudah pasti kenaikan itu akan memburukkan lagi keadaan.

"Kerajaan sepatutnya menunggu keadaan ekonomi kembali stabil atau setahun dua lagi untuk menaikkannya," katanya kepada pemberita semasa mengulas kenaikan tol yang diumumkan Menteri Kerja Raya Datuk Ir Mohamad Zin Mohamad, di sini hari ini.

Mohamad Zin hari ini mengumumkan kadar tol di Lebuh Raya Utara Selata (Plus), Lebuh Raya Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint), Lebuh Raya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh), Lebuh Raya Sungai Besi (Bestraya) dan Lebuh Raya Baru Pantai (NPE) akan dinaikkan bermula 1 Mac, selaras dengan terma perjanjian konsesi yang ditandatangani antara kerajaan dan pemegang konsesi lebuh raya itu.

Lim berkata sebaiknya Kerajaan Pusat membeli Plus seperti yang beliau cadangkan sebelum ini, sebagai usaha membantu rakyat. - Bernama

No comments: