Saturday, November 22, 2008

Inflasi 7.6 Peratus Pada Oktober - Berita Hari2 Tipuan

KUALA LUMPUR: Kadar inflasi Malaysia menurun kepada 7.6 peratus pada Oktober dengan pengurangan dalam harga petrol dan diesel, adalah antara faktor penyumbang, kata Jabatan Perangkaan dalam satu kenyataan hari ini.

Harga petrol dan diesel dikurangkan buat kali ketiga oleh kerajaan pada 15 Oktober.

Pada September, kadar inflasi menurun kepada 8.2 peratus daripada tahap tertinggi untuk tempoh 26 tahun iaitu pada 8.5 peratus pada Ogos, dengan potongan harga bahan api juga menjadi penyumbang.

Berbanding bulan sama tahun lalu, Oktober menyaksikan indeks bagi makanan dan minuman tanpa alkohol meningkat sebanyak 12.1 peratus manakala indeks bagi item bukan makanan bertambah sebanyak 5.5 peratus, kata jabatan berkenaan.

Kenaikan tinggi dicatatkan bagi pengangkutan yang menokok 13.9 peratus apabila dibandingkan dengan bulan yang sama pada 2007, kata jabatan itu.

Apabila dibandingkan dengan September tahun ini, Indeks Harga Pengguna merosot sebanyak 0.4 peratus, katanya.

Dibandingkan sekali lagi dengan September, makanan dan minuman tanpa alkohol meningkat 0.2 peratus tetapi item bukan makanan susut 0.7 peratus.

Bagi tempoh Januari - Oktober, katanya makanan dan minuman tanpa alkohol merekodkan peningkatan 8.5 peratus dan item bukan makanan naik 4.1 peratus. - Bernama

Anakanda Jebat: Inilah nasib yang perlu ditanggung oleh rakyat jelata. Nasib kamu le..

No comments: